تميز كردن مبل پارچه اي با چند ترفند كاربردي

هايپر مبل| سايت درج آگهي رايگان در زمينه مبلمان و صنايع چوبي

تميز كردن مبل پارچه اي با چند ترفند كاربردي

۲۴ بازديد

تميز كردن مبلمان منزل يكي از مهم‌ترين كارهايي است كه بايد به‌طور مرتب انجام شود. مبل‌ها تأثير زيادي در آراستگي منزل دارند. ذرات گردوغبار، خرده‌هاي نان و خوراكي‌هايي كه لابه‌لاي شيارهاي مبل جمع شده‌اند، لكه‌هاي نوشيدني و ساير آلودگي‌ها سبب مي‌شوند مبل‌ نامرتب و كثيف به نظر برسد.

منبع

كارهايي كه قبل از استفاده از هرگونه شوينده، بايد انجام بدهيد

۱. نظافت سطحي مبل

روي سطح مبل را جارو كنيد تا سطح مبل از هرگونه گردوغبار و خرده‌ريزها تميز شود.

تمام شيارهاي مبل را با قطعه‌ي باريك و بلند جاروبرقي تميز كنيد.

بالشتك‌ها را برداريد و زير آنها را جارو كنيد.

۲. استفاده از برس براي زدودن گردوخاك

تميز كردن مبل پارچه اي - استفاده از برستميز كردن مبل پارچه اي - استفاده از برس

حال بايد گردوغباري را كه به سطح مبل چسبيده و با جارو برطرف نشده است، تميز كنيد. براي اين كار، از يك برس سفت و محكم استفاده كنيد و آن را محكم روي سطح مبل بكشيد. مراقب باشيد برس را آن‌قدر محكم نكشيد كه پارچه‌ي مبل خراب شود.

۳. استفاده از غلتك براي زدودن موها و كرك‌ها

كرك‌ها و موها به‌طور كامل با جارو برطرف نمي‌شوند. برخي جاروبرقي‌ها براي اين كار قطعات مخصوصي دارند؛ بااين‌حال بهتر است از غلتك مخصوص اين كار استفاده كنيد تا اطمينان حاصل شود كه همه‌ي موها و كرك‌ها جمع شده‌اند. سرتاسر مبل را با اين روش تميز كنيد.

۴. تميز كردن بخش‌هاي غير پارچه‌اي مبل

در هنگام تميز كردن مبل پارچه اي بايد حواس‌تان باشد كه تمام سطوح غير پارچه‌اي مانند قطعات و دسته‌هاي چوبي مبل نيز تميز شوند. اگر براي اين كار از اسپري پاك‌كننده استفاده مي‌كنيد، آن را مستقيما روي محل موردنظر اسپري نكنيد، زيرا ممكن است كمي از آن روي پارچه‌ي مبل اسپري شود و مواد شيميايي آن سبب تغيير رنگ پارچه شود. به‌جاي آن، پاك‌كننده را روي حوله‌ي كاغذي اسپري كنيد و محل موردنظر را تميز كنيد.

۵. توجه به جنس پارچه‌ي مبل

مبل‌هاي پارچه‌اي معمولا برچسب‌هايي دارند كه روي آنها جنس پارچه‌ي مبل و نوع مواد شوينده‌اي كه مي‌توانيد از آنها براي تميز كردن مبل استفاده كنيد، نوشته شده است. در غير اين صورت، هنگام خريد مبل، درباره‌ي جنس پارچه و نحوه‌ي تميز كردن آن از فروشنده سوال كنيد. علائم اختصاري روي برچسب مبل پارچه اي معمولا به شرح زير است:

W: يعني مي‌توانيد از شوينده‌هاي مايع همراه با بخارشو استفاده كنيد.

WS: يعني هم مي‌توانيد از شوينده‌هاي مايع همراه با بخارشو استفاده كنيد و هم از شوينده‌هاي خشك.

S: يعني فقط از شوينده‌هاي خشك استفاده كنيد.

O: يعني از مواد ارگانيك ساخته شده است و فقط بايد از آب سرد براي تميز كردن آن استفاده كنيد.

X: يعني نمي‌توانيد از شوينده استفاده كنيد. مبل فقط بايد با جارو يا برس تميز شود، مگر آنكه از شامپوهاي ويژه‌ي اين كار استفاده كنيد.

تميز كردن مبل پارچه اي با شوينده‌هاي مايع همراه با بخارشو

تميز كردن مبل پارچه اي - توزيع شوينده روي سطح مبلتميز كردن مبل پارچه اي - توزيع شوينده روي سطح مبل

اگر روي مبلمان لكه‌هاي چربي يا روغن هست، قبل از استفاده از شوينده و بخارشو ابتدا بايد آنها را از بين ببريد. چون معمولا اين لكه‌ها به‌سادگي تميز نمي‌شوند و كار را سخت‌تر مي‌كنند. براي تميز كردن اين لكه‌ها از پاك‌كننده‌‌ي مخصوص استفاده كنيد. البته شايد پيدا كردن اين پاك‌كننده كمي سخت باشد، اما در برخي از فروشگاه‌هاي حضوري يا فروشگاه‌هاي آنلاين مي‌توان آن را پيدا كرد. پس از زدودن لكه‌هاي چربي و روغن، مي‌توانيد از شامپو يا شوينده استفاده كنيد.

۱. آزمايش كردن شوينده

ابتدا بايد شوينده يا شامپوي مدنظرتان را در محلي از مبل كه قابل مشاهده نيست، آزمايش كنيد. براي اين كار، مقدار كمي از شوينده يا شامپو را روي پارچه‌ي تميزي بريزيد و گوشه‌اي از مبل را با آن تميز كنيد. پس از ۱۰ دقيقه آن را بررسي كنيد. آيا رنگ پارچه‌ي مبل تغيير كرده است؟ يك حوله‌ي كاغذي روي آن قسمت بگذاريد و فشارش بدهيد. اگر رنگ پارچه‌ي مبل به حوله‌ي كاغذي نشت نمي‌كند، استفاده از اين شوينده مشكلي ندارد.

۲. تهيه‌ي مخلوط شوينده و آب

شوينده‌ي موردنظر را همراه با مقدار مساوي آب، در ظرفي بريزيد و خوب با هم مخلوط كنيد. مثلا يك پيمانه آب را با يك پيمانه شوينده يا شامپو مخلوط كنيد.

۳. آماده كردن بخارشو

مخزن را در محفظه‌ي مخصوص قرار بدهيد و كلاهكي كه مايع را نگه مي‌دارد، باز كنيد.

مخلوط آب و شوينده را درون مخزن بريزيد و درب آن را ببنديد.

شيلنگ را متصل كنيد.

سر بخارشو را به انتهاي شيلنگ متصل كنيد.

۴. توزيع شوينده روي سطح مبل

سر بخارشو را روي سطح مبل قرار بدهيد، دكمه‌ي آن را فشار بدهيد و نگه‌داريد تا مخلوط را روي مبل پخش كند. همچنان كه دكمه را نگه‌داشته‌ايد، سر بخارشو را در سرتاسر مبل حركت بدهيد. اين كار را به‌آرامي انجام بدهيد تا مخلوط آب و شوينده به‌طور يكنواخت روي سطح مبل توزيع شود.

۵. جمع كردن شوينده‌ي اضافي

دكمه را رها كنيد و به‌آرامي بخارشو را روي مبل حركت بدهيد تا شوينده‌ي اضافي از سطح مبل جمع شود. در صورت لزوم، باز هم اين كار را تكرار كنيد. پس از اتمام كار، تمام شوينده‌ي اضافي بايد از سطح مبل تميز شده باشد. اگر كمي از شوينده روي پارچه‌ي مبل باقي بماند، ممكن است سبب تغيير رنگ دائمي آن شود و به ظاهر مبل آسيب برساند.

در پايان، اجازه بدهيد مبل به‌مرور زمان با جريان هوا خشك شود و از هيچ وسيله‌اي براي خشك كردن آن استفاده نكنيد.

تميز كردن مبل پارچه اي با شوينده‌هاي خشك

تميز كردن مبل پارچه اي - استفاده از شوينده هاي خشكتميز كردن مبل پارچه اي - استفاده از شوينده هاي خشك

شوينده‌هاي خشك نوعي حلال قوي هستند. البته اين شوينده‌‌ها مايع هستند، اما چون در تركيب‌شان آب وجود ندارد، به آنها خشك گفته مي‌شود.

قبل از شروع كار، درب‌ها و پنجره‌ها را باز كنيد. اگر اتاق سيستم تهويه دارد آن را نيز روشن كنيد. اين نوع مواد شوينده، بو و بخارهايي بسيار قوي دارند.

هيچ نوع شوينده‌اي را مستقيما روي مبل نريزيد. يك پارچه‌ي تميز برداريد و كمي از شوينده را روي آن بريزيد. حال سطح مبل و لكه‌ها را با آن تميز كنيد. روي برچسب بطري شوينده، معمولا دستورالعمل‌هايي وجود دارد كه مي‌توانيد از نكات آن استفاده كنيد.

مانند آنچه درباره‌ي شوينده‌هاي مايع انجام داديد، در اين مورد هم شوينده‌ي خشك را روي بخش كوچكي از مبل آزمايش كنيد.

پارچه‌ي آغشته به شوينده را روي سطح مبل بگذاريد و برداريد. اين كار را در تمام سطح مبل انجام بدهيد. مراقب باشيد شوينده را روي مبل نكِشيد. اين كار زمان‌بر است پس بايد صبور باشيد، اما اگر اين نكته را رعايت نكنيد ممكن است پارچه‌ي مبل‌تان به‌راحتي آسيب ببيند. براي پاك‌سازي لكه‌هاي قديمي و مقاوم‌تر، اين كار را چندبار تكرار كنيد.

در انتها، خود شوينده را از روي مبل تميز كنيد. شوينده‌هاي خشك به‌دليل تركيبات شيميايي‌شان ممكن است سبب تغيير رنگ پارچه شوند. بنابراين پس از اتمام كار، پارچه‌ي تميز ديگري را برداريد و با آب مرطوب كنيد (زياد آن را خيس نكنيد). سپس سطح مبل را با آن تميز كنيد. مجددا پارچه را بشوييد و آب آن را خوب بگيريد و اين كار را چندبار تكرار كنيد تا شوينده به‌طور كامل از سطح مبل پاك شود.

اجازه بدهيد مبل با جريان هوا خشك شود.

منبع

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.